Näytelmävinkit
Harrastajateatteriliitto julkaisee näytelmävinkkejä harrastajateattereille yhteistyössä Nordic Drama Cornerin kanssa. Tutustu jo julkaistuihin vinkkeihin alla.
Näytelmien esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner, joka neuvoo teattereita esitysoikeuksissa.
Pyydä näytelmiä luettavaksi: [email protected].
KULTA, OLLAAN KOTONA
Judy on täydellinen 1950-luvun kotirouva. Hän käyttää päivänsä kokkaamalla täydellisiä täytettyjä kananmunia, sekoittamalla täydellisiä cocktaileja ja olemalla täydellinen vaimo miehelleen Johnnylle. He ovat täydellisen onnellisia pastellinsävyisessä elämässään. Ongelma vain on, ettei nyt ole 1950-luku, ja heidän idyllinsä on pian romahtamassa hulvattoman hauskalla tavalla.
Laura Waden vuoden 2019 parhaan komedian Olivier-palkinnon voittanut näytelmä Kulta, ollaan kotona on tulvillaan suuria nauruja, suuria hameita ja suuria kysymyksiä. Kuinka pärjätä modernin elämän paineiden keskellä? Mitä hukkaamme nykypäivässä kun haikailemme menneisyyteen? Entä kuinka saada tahrat paidasta pelkällä sitruunamehulla ja ruokasoodalla?
Roolit: 4 naista, 2 miestä
Hae esityslupaa: Esityslupapyyntö | Nordic Drama Corner
IHANAT IHMISET
Vuonna 2014 parhaan suomalaisen näytelmän Lea-palkinnolla palkittu Antti Hietalan Ihanat ihmiset on näytelmä, jossa tapahtumat eivät noudata luonnollista järjestystään. Se kertoo pariskunnasta, jolle aika tuntuu oudolla tavalla antavan monia valinnanmahdollisuuksia. Se kertoo pariskunnasta, jonka elämä on kuin noiduttua.
Näytelmä kertoo siitä, että valinnanvapaus ei ole sama asia kuin vapaus ja että jokin meitä työntää kohti jyrkänteen reunaa, vaikka me kuinka valitsisimme sivupolkuja.
Roolit: 2 naista, 2 miestä
Hae esityslupaa: Esityslupapyyntö | Nordic Drama Corner
ARMON VARASSA
Savolaisessa pappisperheessä elämä on jatkuvaa vähättelyn ja syyllistämisen kierrettä. Tytär reagoi uhmakkaalla kapinalla, poika pysymällä mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomana. Viattomia ei suvusta löydy, vaan hyväksikäytön ja alistamisen ketju kulkee sukupolvelta toiselle. Räjähdystä kohti mennään kiihtyvällä vauhdilla, mutta onko se tuhoava vai puhdistava?
Anna-Elina Lyytikäisen musta komedia Armon varassa saa katsojan nauramaan ja haukkomaan henkeään yhtä aikaa. Monille tutut perhe-elämän tilanteet viedään rajulla tavalla äärimmäisyyksiinsä ja synkät pohjavirrat heilautetaan kertaheitolla esiin. Manatessaan elämän pimeän puolen näkyviin näytelmä antaa mahdollisuuden vapauttavalle ilolle.
Roolit: 4 naista, 3 miestä / voidaan esittää myös 2 näyttelijällä
Hae esityslupaa: Esityslupapyyntö | Nordic Drama Corner
UNETTOMAT YÖMME, RAKKAANI
Arda Salaniemen kirjoittama, kepeä ja Suomen suveen sijoittuva Unettomat yömme, rakkaani on erinomaisesti kesäteattereihin sopiva näytelmä, joka tarjoaa vähemmän perinteisiä syitä sille, mikä valvottaa häämatkalaisia.
Täydellisen häämatkan ainekset, ne kaikille tutut ovat kasassa tässä tragikoomisessa näytelmässä: Suomen kesä ja hyttyset, pullakahvit piskuisessa kyläkaupassa, häkämyrkytys ja sienitrippi, vähän raskas kaveri Allu, äkkirikastunut rahapeliharrastaja ja murha. Lopulta kaikki päättyy ihan hyvin kaikkien muiden paitsi ruumiin kannalta ja tarinan henkilöt pääsevät ehkä onnekkaammalle matkalle Ranskaan. Siitä matkasta ei tosin meille enää kerrota – mikä on ehkä lukijan ja katsojan kannalta ihan positiivista.
Roolit: 5 näyttelijää + kuoro
Esityslupapyyntö: Nordic Drama Corner
PUPUTYTTÖ
Saara Turusen Puputyttö kulkee rajuna tajunnanvirtana sekoittaen todellisuuden tasoja värikylläiseksi freskoksi. Naisiin kohdistuvat paineet saavat siinä kipeän konkreettisen muodon, ja lapsuus ja aikuisuus sulautuvat yhteen aidon teatterillisella tavalla. Näytelmä tarjoaa paljon erilaisia tulkinta- ja toteuttamistapoja, ja sen avoin muoto kannustaakin ohjaajaa ja näyttelijöitä omaperäisiin ideoihin.
Roolit: Useita rooleja, kantaesitys toteutettiin 4 nais- ja 3 miesnäyttelijällä.
Esityslupapyyntö: Nordic Drama Corner
9 HYVÄÄ SYYTÄ ELÄÄ
Anna Krogeruksen 9 hyvää syytä elää päästää herkän ihmisen äänen kuuluviin suoritusyhteiskunnan puristuksista. Teos lausuu selkeän vastalauseensa yksilökeskeiselle arvomaailmalle, jossa kaikki on itsestä kiinni. Ihmisyyden pronomini ei ole minä vaan me.
Kolmekymppisen Klaran elämässä monet tavalliset asiat ovat ylivoimaisia: On vaikeaa nielaista, on vaikeaa uskaltaa ovesta ulos, on vaikeaa puhua tuntemattomille, erityisen vaikeaa on sanoa ei. Suuri herkkyys ympäristölle on taakka, mutta myös mahdollisuus. Klara kuulee ja näkee sellaista, mikä monelta muulta menee ohi. Hän kykenee olemaan myötätuntoinen kaikenlaisia eläjiä kohtaan. Mielikuvituksen avulla hän loihtii maailmasta itselleen hiukan ystävällisemmän paikan kuin se ehkä onkaan.
Omaan ensimmäiseen kotiin muuttaessa Klara antautuu uudelle ympäristölleen. Se hetkittäin musertaa hänet, mutta lähiön rosoisesta maisemasta löytyykin kauneutta ja hyvinvointiyhteiskunnan rauniolta armoa.
Roolit: 3 naista, 3 miestä
Esityslupapyyntö: Nordic Drama Corner
DEMENTIA
Juha Mustanojan Dementia on avaruusmysteeri ja brechtiläinen slapstick-komedia, joka piirtää kuvan siitä, mitä herkullisia mahdollisuuksia tulevaisuus voisi tuoda mukanaan. Samalla Dementia on tragedia, joka piirtää kuvan siitä, mitä herkullisia ongelmia tällainen tulevaisuus voisi tuoda mukanaan.
Näytelmä kertoo tähtien välisestä matkailusta. Avaruuden suunnattomien etäisyyksien taittamiseen tarvittavat kymmenien, jopa satojen tuhansien vuosien vaatimukset on ratkaistu. Ihmiset skannataan molekyylitasolla ja pakataan heidät sähköpostiksi tietokoneen kovalevylle.
Dementia kertoo myös maailmasta, jossa ihmisten digitointi mahdollistaa loputtomien geneettisten muutosten ja korjailujen tekemisen. Ihmiset eivät kärsi sairauksista eivätkä fyysisistä rajoitteista, koska virustorjuntaohjelmat poistavat tällaiset ikävyydet automaattisesti.
Roolit: 5 henkilöä
Hae esityslupaa: Esityslupapyyntö | Nordic Drama Corner
FARSSI HYVÄSTÄ MIEHESTÄ
Mehukkaita väärinymmärryksiä ja hullunkurisia kierrepalloja tarjoileva Antti Hopian Farssi hyvästä miehestä ammentaa huumoria perhe-elämän laajasta kirjosta.
Vuosi sitten eronnut Tuomo on valehdellut lapsilleen, että se oli hän, joka rakastui toiseen naiseen ja jätti perheensä – äiti oli vain onnekas kun löysi heti uuden miehen lohduttajakseen. Kun heidän teini-ikäinen poikansa karkaa kotoa isänsä luo Helsinkiin, on yksin asuvan Tuomon äkkiä jotenkin lavastettava itselleen nainen, ja vielä sellainen, joka asuisi hänen luonaan. Talonmiehen rouvalta vaatteita levälleen ja seuralaispalvelusta tyttöystäväkokemus pariksi tunniksi.
Mutta mitä tapahtuu, kun poika tunnustaakin isälleen, että hän tykkää pukeutua salaa naisten vaatteisiin? Uskooko jälleen vapaa ex-vaimo, kun hänelle kerrotaan, että kaikki muut huoneiston naiset ovat oikeasti talonmiehen vaimoja, joita hän vain säilyttää Tuomon komeroissa?
Roolit: 4 miestä, 3 naista
Hae esityslupaa: Esityslupapyyntö | Nordic Drama Corner
1000 PAPERISTA KURKEA
Johanna Freundlichin 1000 paperista kurkea on fyysistä teatteria, esineteatteria ja näyttämörunoutta yhdistävä tutkimusmatka maailmanrauhan, toivon ja peräänantamattomuuden teemoista. Näytelmä oli Lea-palkintofinalistina vuonna 2023.
Japanilaisen legendan mukaan se, joka taittelee tuhat paperista kurkea, saa toivomuksensa toteutettua. Tähän yltiöpäiseen tehtävään ryhtyi Sadako-niminen tyttö, jonka Hiroshiman suuri räjähdys oli sairastuttanut. Juoksemista rakastava Sadako saa vierelleen uskoa luomaan niin juoksuvalmentajansa, parturi-isänsä kuin sairaalan lääkäritkin.
Roolit: 3 henkilöä
Hae esityslupaa: Esityslupapyyntö | Nordic Drama Corner
60 – PIENI TRAGEDIA STAND UP -KOOMIKOSTA
Stand up -koomikko Tuuti seisoo viimeisen mahdollisuuden partaalla. Ura on pahassa laskusuhdanteessa, mies Tarmo elelee omissa maailmoissaan ja työnantaja Henri haluaisi palkata komediaklubilleen nuoremman esiintyjän.
Veera Tyhtilän kirjoittamassa näytelmässä pienestä tragediasta kuoriutuu esiin suomalaisittain harvinaislaatuinen, sinisävyinen komedia elämän syrjästä, parrasvaloista ja naurujen kalliista lunnaista. Onko mitään pahempaa kuin unohdetuksi tuleminen?
Roolit: 1 N, 2 M
KYLMÄ MURHA
Kylmä murha on nerokas trilleri, jossa klassinen murhamysteeri ja nykyaikainen teknologia yhdistyvät tavalla, joka pitää katsojat otteessaan aivan loppuun asti. Edward Taylorin kirjoittama piinaava menestysnäytelmä tasapainoilee oivaltavan huumorin ja hyytävien yllätysten välillä.
Suomennos: Mikko Viherjuuri
Roolit: 1 N, 3 M
FRANKIE JA JOHNNY KUUN VALOSSA
Romanttinen komedia keski-ikäisestä miehestä ja naisesta , joilla voisi vielä olla mahdollisuus uuteen rakkauteen. Frankie ja Johnny ovat tarjoilija ja kokki samassa ravintolassa. Elämä on jättänyt kumpaankin omat arpensa, mutta kun he huomaavat päätyneensä samaan sänkyyn ja radiosta soi jumalaisen kaunis musiikki, Johnny tajuaa, että tähän hetkeen on tartuttava. Uutta tilaisuutta ei ehkä koskaan tule. Siksi hän on valmis tekemään kaikkensa, että Frankie uskaltaisi vielä ottaa riskin ja rakastua. Tämä Terrence McNallyn näytelmä on toivoa täynnä.
Suomennos: Ville Mäkelä
Roolit: 1 N, 1 M
SUURI KOT-KOT MIAU
Suuri KOT-KOT-MIAU on eläimellinen seikkailu kasvimaalla ja sen liepeillä. Hylätyn talon asukit kissa ja kanalasta karannut kana ovat ongelman edessä: kanan kaalit eivät kasva! Mitä kana on unohtanut ja kuka kumma luuraa jättömaalla? Keskellä multakasaa ei voi välttyä hihkaisulta, kun eläimet johdattavat katsojat koivesta pitäen, tuntosarvet pystyssä sinne missä taimet tuntuu tassun alla ja sinusta voi tulla niin helposti kukkea kaali tai hurja kissapeto. Hanna-Kaisa Tiaisen näytelmässä ihmetellään meidän olioiden kutkuttavaa kummallisuutta ja perustarpeiden kauneutta.
Roolit: 4 näyttelijää
SAIRAAN KAUNIS MAAILMA
Ippe ja Papu ovat kaveruksia, joiden muka-viaton huumeiden viihdekäyttö johtaa vakavampiin seurauksiin, kun pojat sotkeutuvat liian syvälle ammattimaiseen huumekauppaan. Ystävyyttä hiertää myös kolmas pyörä, Miia, joka koettaa pyristellä irti omasta huumekierteestään ja hakee Ippestä tukea kuivilla pysymiseen.
Tarina kertoo myös vanhempien neuvottomuudesta nuorten kipuilun edessä: Miian kaupunginvaltuutettu-äiti on vaihtanut kotiin lukot, kun ”muutakaan ei enää keksitty”, mutta Ippen sinisilmäinen äiti ei näe vaaran merkkejä, vaikka poika niistä suoraan kertoo, ja isän oma ”pössyttely” vie pohjaa tämän moraalisaarnoilta. Papun murheena taas on 9-vuotias pikkuveli, joka harhailee yksin kaupungilla, kun poikien äiti on jälleen liukastunut pullonkorkkiin. Jarmo Lampelan ja Minna-Stiina Saariston teos ei kuitenkaan mässäile kurjuuden kuvilla, eikä saarnaa tai syytä ketään. Se esittää tapahtumat tosina, rehellisesti nuorten omin sanoin ja jättää johtopäätökset katsojan itsensä tehtäväksi.
Roolit: 5 N, 6 M
VINKUVA SIKA
Tuomas Kyrön kirjoittama lastennäytelmä on nykyaikainen ja hauska eläinsatu Ulla-possusta, joka haluaisi ottaa kännykkäkamerallaan kuvia itsestään kilpailua varten. Allergiaoireista kärsivä eksynyt villisika-Teppo kuitenkin sotkee suunnitelmat. Puhelimesta loppuu akku, eikä töpselikärsästä löydy virtaa. Nyt tarvitaan Posiilin apua. Kun kotiin vihdoin päästään, huomataan, että reissussa onkin saatu ystävä.
Roolit: I N, 3 M
KAMPAAMO
Ansku ja Raikku ovat lapsuudenkavereita, jotka työskentelevät kampaamoyrittäjinä laitakaupungilla. Heidän vuokraamansa Elannon vanha liiketila on hajoamassa käsiin; nurkissa on hometta, ja kreosootin pistävä lemu leijuu ilmassa. Kun vessanpönttökin lakkaa toimimasta, naisten mielessä syntyy vakaa päätös, ettei näin voi jatkua. Unelma kunnollisesta toimitilasta luo toivoa paremmasta, mutta onko heillä siihen varaa? Kampaamoa siivoaa Anskun ja Raikun kaveri Sisko. Naiskolmikkoa yhdistää jatkuva olemassaolon taistelu pienyrittäjinä, elämä teini-ikäisten lasten äitinä sekä aviomiehet, joista ei ole ollut kantamaan vastuuta perheensä hyvinvoinnista. Edes liiketilan huoltomiehestä ei näytä olevan apua. Mika Myllyahon uusin näytelmä Kampaamo on vakava komedia henkilökohtaisten rajojen merkityksestä ja itsekunnioituksen säilyttämisestä – ihmisistä, jotka käyvät taisteluun onnensa ja olemassaolonsa oikeutuksen puolesta.
Roolit: 3 N, 1 M
BROKEN HEART STORY
Kirjailijan Sielu lähtee omille teilleen, eikä kirjoittaminen ilman sielua onnistu. Ei vaikka kyseinen Sielu ei ole Kirjailijalle kovin mieleinen. Saara Turusen nerokkaan hauska ja silti empaattinen näytelmä kuvaa taistelua, joka tapahtuu arkipäivässä, mutta jolla on myyttiset mittasuhteet: miten olla rakastettu, ihailtu, onnellinen, ja samaan aikaan tinkimättömän itsenäinen, tärkeä, jopa poliittinen kirjailija? Paljon esitetty näytelmä on omaleimaista ja oivaltavaa tekstiä sisältäen kuoron ja päähenkilön dialogia, runoja ja kaihoisia lauluja sekä paljastavia kysymyksiä, ja se antaa loputtomat mahdollisuudet erilaisille ohjaus- ja lavastusratkaisuille.
Roolit: Lukuisia eri rooleja ja roolitusvaihtoehtoja
KVARTETTI
Oopperalaulajat Cissy, Wilfred ja Reggie viettävät eläkepäiviään muusikoiden vanhainkodissa vitsaillen, muistellen vanhoja aikoja ja käyden tahtojen taistelua henkilökunnan kanssa. Heidän rauhansa särkyy, kun joukkoon saapuu heidän vanha kollegansa Jean. Nelikkoa pyydetään esiintymään vanhainkodin vuotuisessa Verdin syntymäpäiväjuhlassa vanhalla bravuurinumerollaan – Rigoleton kvartetolla. Mutta suostuuko laulamisen vuosia sitten yhtäkkiä lopettanut Jean mukaan? Onnistuuko muissa maailmoissa käyskentelevä Cissy pysyttelemään selväjärkisenä esityksen ajan? Eikä asioita helpota se, että Jean ja Reggie olivat aikoinaan naimisissa… Ronald Harwoodin komedia on sydämellinen ja pisteliäs kuvaus ihmisistä, jotka eivät anna iän lannistaa itseään. Vaikka ruumis temppuilee, palaa heissä edelleen kiihkeä henki. Heidän tunnuslauseensa on: ”Ei itsesääliä.”
Suomennos: Kersti Juva
Roolit: 2 N, 2 M
TAHTO
Jo vauvakuvassa Aino-Kaisa ja hänen kaksoissisarensa makaavat vierekkäin pienet puusukset käsissään. Valitsiko Aino-Kaisa hiihdon vai hiihto hänet? Lapsesta lähtien kilpailu vetää Aino-Kaisaa puoleensa, fyysisistä ja henkisistä rajoista välittämättä vahva tahto vie häntä eteenpäin. Aina Bergrothin näytelmä kertoo olympiamitalisti Aino-Kaisa Saarisen tarinan, kaikessa kovuudessaan ja herkkyydessään. Näytelmän keskeiset käänteet pohjautuvat Aino-Kaisa Saarisen elämän vaiheisiin, mutta Tahto liikkuu myös intohimolleen omistautuvan Aino-Kaisan ja hänen rakkaimman ja vaarallisimman kilpakumppaninsa unen ja mielikuvituksen maailmassa. Yhteinen valmentaja Jamppa lisää jännitteitä maailman huipulla kisaavien naisten suhteeseen. Urheilun mielipuolisuutta Aino-Kaisan kanssa pohtii tenniksen supertähti Andre Agassi, kun taas vakaan arjen turvaa hiihtäjän suuri rakkaus, puoliso Tom.
Roolit: 5 N, 4 M
KEISARIN UUDET VAATTEET
Tämä näytelmä on Mikko Roihan sovitus yhdelle näyttelijälle vanhasta kaikkien tuntemasta H. C. Anderssenin klassikkosadusta.
Roolit: 1 näyttelijä
LEIPÄJONOBALLADI
Mitä kätkeytyy sanan ”köyhyys” taakse? Häpeää, epäluuloa, epävarmuutta, apatiaa ja nälkää. Leipäjonossa risteävät sadat yksittäiset tarinat ja ihmiskohtalot. E. L. Karhun kirjoittamassa hurjassa kavalkadissa nähdään arkipäivän vaatimusten kanssa kamppaileva perhe, vasten tahtoaan valaistuva mies, aamu-uninen nainen, joka ei ymmärrä vielä omaa tilannettaan, sekä vapaaehtoista köyhyyttä julistava Fransiskus Assisilainen. Lyhyistä välähdyksistä syntyy kaleidoskooppimainen kuva puutteen syövyttävästä vaikutuksesta ihmisen ruumiiseen ja mieleen, ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Leipäjonoballadi yhdistää absurdin ja realismin synkeän hauskalla ja villin mielikuvituksellisella tavalla.
Roolit: 4 näyttelijää
TAIKANAKSUTIN
Hanna Metsälä syntyy taivaallisen kömmähdyksen vuoksi tytöksi. Hän olisi mieluummin poika. Hanna saa käsiinsä salaperäisen Taikanaksuttimen. Sen avulla hän toteuttaa suurimman haaveensa ja muuttuu pojaksi. Mitä kaikkea hän voikaan tehdä ja saada selville poikana ollessaan? Salla Viikan näytelmä ottaa vahvasti kantaa sukupuolirooleihin. Kuinka tyttöjä ja poikia kasvatetaan? Mitä tytöt saavat tehdä? Mikä taas on sallittua pojille? Vai olisiko kenties mahdollista löytää joku kolmas, vielä parempi, tapa olla ja elää?
Roolit: 6 näyttelijää
OLGA
Näytelmä käsittelee vanhan naisen ja nuoren miehen rakkaussuhdetta. Olga on yksineläjä, jota ympärillä olevat ihmiset käyttävät hyväksi. Tähän joukkoon liittyy myös nuori hulttio Rundis. Olga on kuitenkin epäsovinnainen vanhus, joka saa Rundiksen arvot kääntymään nurin. Olga ja Rundis kokevat ainutlaatuisen, yhteisöä uhmaavan rakkaustarinan. Laura Ruohosen näytelmä Olga on myös kertomus siitä, mitä meille tapahtuu kun maailma ympärillämme muuttuu niin nopeasti ja rajusti, ettei entisyydestä muistuta mikään.
Roolit: 2 N, 3 M
VAELLUS
On loppukesän viimeinen hellepäivä, kun Karunlahden seurakunnan työntekijät suuntaavat Hotelli Tunturipuron parkkipaikalta erämaahan. Kirkkoherra Terhi Porolalla on visio pyhiinvaelluksesta, mutta virkistyspäivät on maksettu hiippakunnan työyhteisökehittämisen määrärahoista, joten mukana on myös piispa Järvstrandin lähettämä työnohjaaja tarkoituksenaan edistää seurakunnantaloudenhoidolle asetettuja uusia tavoitteita. Kun seurue joutuu luonnonvoimien armoille, työyhteisön sisäiset ristiriidat ovat äkkiä vain pintaa, jonka alta yksilöiden padotut tunteet ja tarpeet alkavat purkautua esiin: Mitä tapahtuu, kun hallinta pettää? Mitä tehdä, kun kännykässä ei ole kenttää? Miten olla ihmisten kanssa, joista ei pidä tai pitää liikaa? Miten kohdata kuoleman vaara? Ja ennen muuta: Miten pääsee perille? Mikä reitti pitäisi valita? Anna Krogeruksen kirjoittama Vaellus on itkettävän hauska ja viisas näytelmä ihmisestä, joka luulee olevansa itsensä herra.
Roolit: 3 N, 3 M
ÄIDEISTÄ PASKIN
Vanhemmaksi tuleminen on järjetön elämänmuutos ja se koskettaa niin montaa meistä, että on hämmästyttävää, ettei aihetta käsitellä teattereissa nykyistä enempää, paremmin, hauskemmin ja anarkistisemmin. Tähän tarpeeseen sekä kirjailija Elina Kilkun omaan hämmennykseen ja jokaisen vertaistukea vailla olevan vanhemman puolesta syntyi Äideistä paskin. Se on paitsi ehdottoman tarpeellinen myös älykäs, karnevalistisen liioitteleva ja ennen kaikkea hauska. Äideistä paskin käsittelee lapsen saamista toisaalta avoimen yhteiskunnallisella ja toisaalta hyvin henkilökohtaisella otteella. Se kritisoi ahdasta äidin roolia ja tarjoaa verratonta vertaistukea niin kotiäideille kuin – hui kauhistus – uraäideillekin. Näytelmä tarjoaa useita näkökulmia vanhemmuuden iloihin ja suruihin, syyllisyyteen ja syyllistämiseen sekä tietysti vauvaläskiin, raskausajan seksiin ja suonikohjuihin. Se on muodoltaan trendikkään episodimainen ja sisällöltään ajattoman olennainen.
Roolit: Lukuisia eri rooleja ja roolitusvaihtoehtoja
TEHDAS
Venttiilitehdas on pienen kunnan keskipiste ja tärkein työnantaja. Sen omistajalle Yrjölle ja hänen perheelleen se on koko elämä. Mutta kun Yrjön poika edellisestä avioliitosta saapuu käymään, käy ilmi että niin perheen kuin tehtaankin edessä ovat peruuttamattomat mullistukset. Kaikki pysyväksi luultu murenee jalkojen alta, kun maailma muuttuu ja tunteet riepottelevat. On sopeuduttava tai murruttava. Tuomo Aitan 1980-luvulta 2000-luvulle kulkeva tarina kuvaa yhden perheen kautta Suomen matkaa teollisuusmaasta tietoyhteiskuntaan. Samalla se on hirtehisen hauska ja tunteisiin vetoava nuorten ihmisten kasvukertomus. Näytelmä sopii erinomaisesti myös kesäteatteriin.
Roolit: 11 N, 21 M
STALININ LEHMÄT
Aino Kiven voimakas ja eeppinen sovitus Sofi Oksasen esikoisromaanista kuvaa Sofia-isoäidin, Katariina-äidin ja Anna-tyttären elämää kommunistisessa Virossa ja kapitalistisessa Suomessa. Stalinin lehmät on myös armoton tarina elämää hallitsevasta ja määrittävästä syömishäiriöstä, häpeän ja arvottomuuden tunteiden voimasta ja naiseuden mahdottomuudesta.
Useita roolitusmahdollisuuksia.
RAKASTAN SINUA JO NYT
Ukrainalainen klinikka tarjoaa nuorille, kauniille ja terveille naisille mahdollisuuden parempaan toimeentuloon kauppaamalla heidän munasolujaan Länsi-Eurooppaan. Daria tarttuu tilaisuuteen paremman elämän toivossa. Keski-ikäinen lapsettomuudesta kärsivä englantilaisnainen Mary tarrautuu viimeiseen mahdollisuuteensa tulla äidiksi ja lähtee miehensä kanssa Ukrainaan hedelmöitettäväksi.
Sofi Oksasen näytelmä kertoo kahdesta naisesta, jotka henkilökohtainen ahdinko ajaa yhteen.
Roolit: 2 N
MAN FÅR VÄL STÄLLA UPP
I Adde Malmbergs komedi finns vi i ett litet bysamhälle, långt från storstaden. Bygdegården är byns kulturcentrum som hyser en lång rad föreningar som alla har ovanligt många medlemmar med tanke på byns storlek. ALLA är medlemmar i ALLA föreningar då antalet bidragskronor bestäms av antalet medlemmar. Fuskaren sysslar med sitt och allt andas lugn och ro, tills de en dag får oväntat besök av Hempersonalens Riksförbund…
Roolit: 4 N, 2 M
VALEÄIDIT
Vannoutuneesti lapsettoman Liisan arki mullistuu, kun hän tapaa Eeron, jolla on viisivuotias tytär Alanis. Liisa muuttaa Eeron ja vuoroviikoin Eerolla asuvan Alaniksen kotiin ydinperhenormatiiviselle Muksulan asuinalueelle. Leikkipuistossa Liisa tutustuu superäiteihin, jotka olettavat Liisan olevan Alaniksen äiti. Kun superäidit pyytävät Liisaa allekirjoittamaan lakialoitteen, jossa vaaditaan uusperheiden kieltämistä, Liisa ei uskalla sanoa, että on todellisuudessa vain Isän Tyttöystävä. Liisasta tulee valeäiti. Valeäitiys osoittautuu hyödylliseksi uudella työpaikalla, jossa hoivaavaa isyyttä harjoittava Niilo kilpailee Liisan kanssa lapsiperheiden ajanhallintaa helpottavan sovellusprojektin johtajuudesta. Pian Liisa kuitenkin huomaa, ettei kaikki ole kuten Muksulan ennakkomarkkinoinnin havainnekuvissa.
Aino Pennasen Valeäidit on komedia todellisuudesta, jossa perheiden monimuotoisuus uhkaa maailmanjärjestystä.
Roolit: 5 näyttelijää
POIKA
Niko ei ole vanhempiensa avioeron jälkeen oma itsensä. Mikään ei kiinnosta, opinnot kaikkeinvähiten. Vanhemmilleen hän ei kuitenkaan halua kertoa totuutta – ja vaikeaa se olisikin, kun ei itsekään ymmärrä, miksi elämä ahdistaa. Ehkä muutto äidin luota isän luo ratkaisee ongelmat. Olisiko se uusi alku?
Florian Zellerin Poika on koskettava tarina perheestä ja sen hajoamisesta, rakkaudesta, uusistaaluista ja lopullisista päätöksistä. Suomennos Reita Lounatvuori
Roolit: 2 N, 4 M
KUNNIA
Autokorjaamoyrittäjä Raimo asuu teini-ikäisen tyttärensä Ellin kanssa kahdestaan. Välit kiristyvät, kun Raimo alkaa tapailla uutta naisystävää Anitaa. Yllättävä paljastus käynnistää hallitsemattomantapahtumavyöryn, joka tempaa mukaansa myös korjaamolla työskentelevän Mannisen. Kuka valehtelee? Mikä on totta? Kun elämä järkkyy, totuus menettää merkityksensä ja tärkeintä on löytää syyllinen.
Pasi Lampelan kirjoittama ja ohjaama Kunnia on kuvaus siitä, miten valhe alkaa elää omaa elämäänsä ja vie tilan kaikelta hyvältä. Esityksen keskiössä on puhumattomuus ja ongelmallinen toimintakulttuuri, jossa ei pysähdytä selvittämään syitä, vaan janotaan nopeita ratkaisuja.
Roolit: 2 N, 2 M